Shrnující informace ke koronavirové infekci

Jak přežít pandemii ve zdraví a jak můžete pomoct nejen sobě ale i okolí?

Aktualizováno 19. 3. 2020 22:24

Jak se liší koronavirus od chřipky a dalších virových onemocnění?

 Zdroj: WHO in MUDr. Milan Trojánek, Ph.D., Klinika infekčních, parazitárních a tropických nemocí Nemocnice Na Bulovce, Praha

Na následujícím grafu vidíme, jak je na tom onemocnění COVID-19 se smrtností v porovnáni s ostatními virovými onemocněními:

 Zdroj: Medscape in MUDr. Milan Trojánek, Ph.D, Klinika infekčních, parazitárních a tropických nemocí Nemocnice Na Bulovce, Praha

Na jakém povrchu se koronaviru líbí?

  • Plastové povrchy: poločas 5,6 hodiny (až 72 hod.)
  • Kovové povrchy: poločas 6,8 hodiny (až 72 hod.)
  • Aerosol: poločas 1,1-1,2 hod. (až 3 hod.)
Zdroj: MUDr. Milan Trojánek, Ph.D. Klinika infekčních, parazitárních a tropických nemocí Nemocnice Na Bulovce, Praha

Nezapomínejte si proto "dekontaminovat" nákup, stačí mýdlovou vodou, pokud nemáte dezinfekci. Pravidelně také čistěte kliky.

13. 3. 2020 13:26

Minimalizujte své šance na onemocnění

1. Zvyšte příjem vitamínů a minerálů

Vitamin C 

  • známý jako kyselina askorbová. Podobně jako ostatní vitaminy, ani C si tělo nedokáže samo vyrobit a musíme ho dodávat zvenčí.
  • Denní dávka pro dospělého člověka je 75-100 miligramů. V exponovaných obdobích se doporučuje zvýšit jeho příjem až na desetinásobek. Doplňujte denně 2 000-3 000 mg, v oddělených dávkách.
  • Panuje mýtus, že co je „navíc,” to tělo vyloučí. To je sice pravda, ale zároveň to znamená, že pokud najdeme stopy vitaminu C v moči, tak se dostal do krve, tedy se vstřebal do organismu. Pokud bychom céčko v moči nenašli, znamenalo by to, že ho v těle máme nedostatek.
  • Doposud provedené studie ukazují, že nedostatek vitaminu C zvyšuje náchylnost k virovým infekcím a naopak jeho suplementace výrazně zrychluje průběh onemocnění.
  • Najdete ho v kysaném zelí, červené řepě, paprice, brokolici, rayktníku, šípkách nebo dokonce i v bramborách.

Vitamin D3

  • stimuluje tvorbu bílých krvinek, které jsou hlavními bojovníky s viry a bakteriemi
  • denně doplňte 2 000 I.U. (international units,je uvedeno na obalu vitamínových doplňků). Začněte s 5 000 I.U. po dobu 2 týdnů, pak snižte na 2 000.
  • D najdete v rybím tuku a na slunečních procházkách nebo v lékárně jako produkt s názvem Vigantolvit D3 (obsahuje právě 2000 I.U.)

Hořčík (magnézium)

  • pomáhá snižovat stres a únavu, čímž také posiluje obranyschopnost.
  • 400 mg denně. Důležitá je jeho forma, protože ta ovlivňuje vstřebatelnost. Hledejte magnézium citrát, malát, chelát nebo chlorid.
  • pokud chcete doplnit v jídle, obsahuje ho banán, datle, artyčok, čočka, fazole, brokolice, špenát apod.

Zinek

  • 20 mg denně
  • také přispívá k aktivaci fagocytů (druh bílých krvinek, které pohlcují cizorodé látky), čímž podporuje produkci protilátek. 
  • potraviny bohaté na zinek jsou čočka, bílé fazole, maso a celozrnné výrobky

Selen

  • 100 mikrogramů denně
  • podporuje enzymy, které jsou důležité k odbourávání škodlivých látek
  • působí detoxikačně a má protizánětlivé účinky
  • najdeme ho v masu, houbách a rybách

Kysané a fermentované výrobky

  • podporují zdravý střevní mikrobiom, který je důležitým článkem imunitního systému
  • jezte kysané zelí nebo kimchi, miso, tempeh, kombuchu, tibi krystaly, kefír a další kysané mléčné výrobky, olomoucké tvarůžky, pijte meltu (obsahuje mikrobiomu prospěšný inulin)
  • více o mikrobiomu najdete v předchozím tématu

2. Když nikam nemusíte, nechoďte

A to hned. Pokud vám tohle nestačí, podívejme se na data. Když zpětně analyzujeme vývoj v čínské provincii Chu-pei (Hubei), tak vidíme, že se značně lišil počet diagnostikovaných s počtem reálně nakažených.

Zdroj: https://medium.com/@krivka.adam/koronavirus-proč-mus%C3%ADme-jednat-hned-6136d561d955

Žlutá osa ukazuje počet diagnostikovaných a šedá počet reálně infikovaných. Tudíž pokud se ještě utěšujete tím, že v České republice máme diagnostikovaných jen něco přes 100 pacientů, tak jde bohužel o nebezpečný omyl. Na grafu 21. ledna bylo v Číně pozitivně diagnostikováno cca 100 nových případů. Ve skutečnosti to bylo ale přes 1 500 případů a jak vidíme, případy rostly exponenciálně. To bohužel úřady v té době ale nevěděly.

Jediný způsob, kterým můžeme zabránit přehlcení zdravotního systému je opravdu vyhýbat se sociálním kontaktům a dodržováním přísných hygienických pravidel.

Chcete si spočítat, jaká jsou rizika pro vaši firmu a kdy poslat své zaměstnance domů? Zkuste tenhle interaktivní model (odkaz na google dokument, vytvořte si svou kopii), do kterého doplníte údaje za vaši firmu.

Pokud si chcete počíst víc, zde je shrnující článek s daty za jednotlivé země, který byl přeložen i do češtiny.

3. Prožívání této výjimečné situace je normální

Je v pořádku se cítit zmateně, naštvaně, mít strach, obavy nebo pocit studu, že si děláte zásoby potravin. Tyhle emoce nás totiž vedou k zodpovědnému chování, které je sebezáchovné a pomáhá nám přežít.

4. Pečujte o sebe

I když jste doma, snažte se dodržovat režim. Nepřejídejte se a nezapíjejte napětí alkoholem, jenom tak oslabíte svůj imunitní systém. Cvičte, čtěte, vzdělávejte se, ale hlavně, odpočívejte a věnujte čas svým blízkým. Nenechávejte svému mozku prostor si myslet, že jste nemocní, pokud nejste.

5. Pečujte o své okolí

Nešiřte zbytečně negativní náladu. Zkuste, jak úlevné je se místo toho na druhé lidi usmívat. Pokud můžete, zapojte se do dobrovolných aktivit. Mnoho seniorů potřebuje nakoupit nebo vyvenčit psa. Obraťte se třeba na organizaci Život 90. Propojí vás se seniorem, který potřebuje pomoct. Napište na dobrovolnici@zivot90.cz nebo volejte 773 071 024.

 

Zdroje: